رتبه‌بندی شرکت‌ها و روشی برای ارزیابی عملی

رتبه‌بندی شرکت‌ها و روشی برای سنجش ظرفیت‌های عملی

 

رتبه‌بندی در هر زمینه در واقع آغاز رقابت در آن زمینه است. اهمیت ندارد که با یک ورزش انفرادی روبرو باشید یا در مورد زمینه‌های کاری صحبت کنید، در هر صورت هر جا که بحث از رتبه‌بندی باشد، به شاخص‌ها و معیارهایی برای رسیدن به موفقیت نیاز است.

یکی از این زمینه‌ها، رتبه‌بندی شرکت ‌ها است. به محض سخن گفتن در مورد رتبه‌بندی شرکت ‌ها مجموعه سؤالاتی در ذهن صاحبان و کارکنان در مورد این موضوع شکل گرفته وکنجکاو می‌شوند که رتبه‌بندی شرکت چیست؟ بر اساس چه معیاری رتبه‌بندی یک شرکت انجام می‌شود؟ چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان در مورد اخذ رتبه مشاور گرفت؟ این دست پرسش‌ها انگیزه‌ای شد تا در یادداشتی مجزا و دقیق، به سؤالات رایجی که در حیطه رتبه‌بندی شرکت وجود دارد پاسخ گوییم.

رتبه‌بندی شرکت ها
رتبه‌بندی شرکت ها

 

رتبه‌بندی شرکت به چه معناست؟

 

در هر زمینه، با استفاده از برخی شاخص‌ها، میزان توانایی شرکت‌کنندگان در یک رقابت با رتبه‌بندی سنجیده خواهد شد. رتبه‌بندی شرکت ‌ها نیز روشی برای سنجش میزان کیفیت خدمات و دسترسی یک شرکت به زیرساخت‌های قدرتمند است. با رجوع به رتبه‌بندی شرکت ، می‌توان متوجه میزان ظرفیت یک شرکت در یک حیطه خاص شد.

شرکت‌ها و نهادهای دولتی که همواره بخشی از وظایف و اختیارات خود را به شرکت پیمانکاری یا مشاوره محول می‌کنند، از رتبه‌بندی شرکت به عنوان یک معیار قطعی و ملموس برای تشخیص پیمانکاران یا مشاوران واجد شرایط استفاده می‌کنند. نهاد بالادستی که مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه بوده و اعطا رتبه و گواهی تشخیص صلاحیت شرکت‌ها را بر عهده دارد، سازمان برنامه و بودجه کشور است و این کار از طریق سامانه سجا انجام خواهد شد.

 

رتبه‌بندی شرکت چه مزایایی دارد؟

 

  • بدون داشتن رتبه و حضور در ساختار این رتبه‌بندی، قادر به عقد قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نیستید زیرا نهادهای دولتی، تنها با شرکت‌های دارای رتبه‌بندی همکاری می‌کنند.
  • رتبه‌بندی شرکت سریع‌ترین و دقیق‌ترین معیار بیانگر توانایی فنی، سابقه کاری و زیرساخت مالی شرکت شماست. هر کسی با نگاه به آن می‌تواند در مورد همکاری، سرمایه‌گذاری یا اعطای پروژه به شرکت شما تصمیم بگیرد.
  • گواهینامه صلاحیت پیمانکاری بخشی از فرآیند رتبه‌بندی است که به کمک آن می‌توان در مناقصه‌های دولتی شرکت به عمل آورید.
  • حتی با این وجود که الزامی برای شرکت‌های خصوصی در جهت قرارداد بستن با شرکت‌های دارای رتبه نیست اما همچنان بسته به تجربه، این دست شرکت‌ها نیز تمایل بیشتری به همکاری با شرکت‌های حاضر در رتبه‌بندی دارند.

اخذ رتبه‌بندی شرکت در چه صورت ممکن است؟

یکی از پرسش‌های اصلی این است که چگونه باید رتبه‌بندی شرکت را اخذ کرد. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، پیش‌نیازهای زیر الزامی هستند:

  1. گام اول ثبت خود شرکت از منظر حقوقی است. بدیهی است که برای تعیین رتبه شرکت، نیاز است تا خود شرکت ابتدا به ساکن به طور رسمی ثبت شده باشد.
  2. نبود سوپیشینه گام بعدی در مورد رتبه‌بندی شرکت است. فراموش نکنید به همان شکل که اگر کسی اساساً اجازه شرکت در یک مسابقه را نداشته باشد، در آن مسابقه تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند صاحب رتبه شود، شرکت‌ها نیز نباید به هر علتی از فعالیت در زمینه مد نظر محروم باشند.
  3. کادر مدیریتی نباید کارمند دولتی باشند زیرا این یک مانع در مسیر رتبه‌بندی شرکت است.
  4. وجود سابقه مفید کاری مدیرعامل یا افراد حاضر در هیئت مدیره در زمینه کاری شرکت الزامی است. در بخش‌های بعدی به این موضوع پرداخته خواهد شد.

چه مدارکی برای اخذ رتبه‌بندی شرکت نیاز است؟

 

دقت داشته باشید که دریافت رتبه‌بندی امری روتین و ساده نیست؛ شما در عمل باید تمام اسناد و مدارکی که دال بر ظرفیت‌های مجموعه باشد را ارائه کنید و این معمولاً نیازمند دانش و اشراف کافی است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که طیف وسیعی از مدارک کاغذی و الکترونیکی برای این کار مورد نیاز هستند از جمله:

  • ارائه اطلاعات مربوط به مدیرعامل شرکت، خود شرکت و محل شرکت
  • اسکن صفحه ابتدایی اساسنامه تنظیم شده برای شرکت
  • ارائه تعهد در قبال عدم مداخله کارمندان رسمی دولت در امور اداری و اجرایی شرکت
  • ارائه اطلاعات کامل سهامداران شرکت
  • ارائه مستندات مربوط به هویت و ترکیب هیئت مدیره
  • مشخصات پرسنل رتبه‌آور و سوابق کاری موفق این افراد
  • اظهارنامه مالیاتی روشن و شفاف شرکت

دقت داشته باشید که موارد فوق تنها به شکل موردی و سطحی بیان شده و بیشتر در راستای اخذ رتبه پیمانکاری است در حالی که رتبه‌بندی شرکت در دو حیطه رتبه انفورماتیک و رتبه پیمانکاری انجام شده و برای هر دسته به تعدادی از مدارک اختصاصی نیاز است.

برای اطلاع از مدارک مورد نیاز برای شرکت خود می‌توانید با ما تماس بگیرید و ضمن دریافت مراحل ابتدایی مشاوره، چک‌لیستی اختصاصی از مدارک مورد نیاز شرکت خود را دریافت کنید.

 

هزینه رتبه‌بندی شرکت به چه میزان است؟

 

هزینه‌های تعیین شده برای مشاوران، پیمانکاران و شرکت‌های انفورماتیک متغیر است. تفاوت‌های میزان هزینه مورد نیاز فقط بسته به این دسته‌بندی نیست بلکه درجه‌بندی شرکت شما نیز در این مؤثر است. برای اطلاع دقیق از هزینه‌های لازم با مشاوران مجموعه ارتباط حاصل کنید.

 

اخذ رتبه مشاور و پیمانکاری
اخذ رتبه مشاور و پیمانکاری

 

اخذ رتبه مشاور و اخذ رتبه پیمانکاری تفاوتی وجود دارد؟

 

با توجه به اینکه این که این دو نوع شرکت از اساس با هم تفاوت‌های چشمگیری دارند، رتبه‌بندی آن‌ها نیز اساساً متفاوت است. در یادداشتی مجزا به تفاوت این دو به تفصیل می‌پردازیم اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت که این دو تفاوت‌هایی دارند که این تفاوت‌ها مستلزم بررسی و تشریح هستند.

چه باید کرد؟

پس از مطالعه موارد فوق نه‌تنها ممکن است به اخذ رتبه‌ بندی شرکت مجاب شده و در مورد آن احساس نیاز کنید بلکه ممکن است در این مورد دچار سردرگمی شده باشید. این کاملاً طبیعی است و با این وجود اصلاً جای نگرانی نیست. از طریق راه‌های ارتباطی تعیین شده با کارشناسان پاسخگوی مجموعه تماس گرفته و پس از ارائه برخی توضیحات در مورد شرکت خود، مشاوره مناسب را دریافت فرمایید.

برای شروع فرآیند اخذ رتبه‌ بندی شرکت ، نیازی به دانش مدیریتی یا اشراف اطلاعاتی بالایی نیست؛ کافیست با ما تماس بگیرید و هر گام از این مسیر را با همراهی ما سپری کنید. ما در کنار توجه به بعد مالی این پروژه از طریق برآورد هزینه رتبه‌بندی شرکت‌ها، تلاش می‌کنیم تا تمام جزئیات عملی این پروسه را برای شما تشریح کنیم.

منبع :

https://sabtfori.ir/%d8%a7%d8%ae%d8%b0-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c/

http://sabtorotbe.blog.ir/

https://www.mporg.ir/8ed5f3d3-cb69-4f90-8adb-745a045a38c7/wid/e45f8197-0948-42b6-bae5-a59887670590/id/73778b75-7667-444e-8ac6-060892585196/

درباره ی ibie-ex